Occam villanyborotvája

Tudomány, áltudomány. Brit tudósok. Régebben azt hittük, de ma már tudjuk!

Friss topikok

  • Rigor: Mégis mi esik kívül a tudomány illetékességén? Csak mert semmi ilyen nem jut eszembe. Ha valaki a ... (2012.04.15. 10:15) Szkepticizmus és pszeudo-szkepticizmus
  • FPéter: Az eddigi legjobb, leginkább gondolatébresztő bejegyzés, amit a MAL felelősségéről olvastam, gratu... (2010.10.15. 15:18) Neokommunizmus és a katasztrófák
  • neofin: fekete hattyú .. maszol.ro/velemeny/90480 (2010.10.12. 22:27) Kezeljünk kockázatot!
  • Bal: Létezik formalizált mértéke az egyszerűségnek, Kolmogorov-komplexitásnak hívják. Ez lényegében azo... (2010.10.12. 02:31) A jóisten borbélya
  • neofin: A wired cikkében van egy megoldás - amikor igazat mond az orvos és a placebo hatást se rombolja l... (2009.09.30. 17:53) Placebo hatás

Linkblog

Utolsó kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

A jóisten borbélya

2008.12.18. 16:35 | Izomor Lánya | 11 komment

Címkék: tudomány szabály filozófia borotva occam természeti törvények

1,2,4,8,... - folytassa a sorozatot! Ez, és ilyen logikai feladatok értelmességén, jóldefiniáltságán már sokan rágódtak. Rávághatjuk, hogy 16, de miért? Persze, a következő mindig az előző kétszerese, de miért is ez A Szabály? Honnan tudjuk, hogy 16 jön? Miért nem 1,2,4,8,8,8,8,8...; esetleg 1,2,4,8,1,2,4,8,... a sorozat valójában? Miért ne lehetne 1,2,4,8,15,26,42,64,... is? Hiszen ezek az 1/6*n^3+5/6*n+1 harmadfokú polynom értékei sorban, ami a legkisebb fokú polynom, ami éppen ezt a 4 számot adja sorban. Ha a következő számnak a 15-öt megkapnánk, már nyilván ezt gondolnánk a jó szabálynak.

Ha adott egy valóban létező végtelen sorozat, és ennek csak az első négy elemét adják meg, ami 1,2,4,8, akkor tényleg alulhatározott a feladat, hiszen nem lehet megmondani, hogy mi jön. Az is lehet, hogy az a végtelen sorozat, amiről szó van, nem is írható le véges algoritmussal. Mégis, a 16 tűnik a legértelmesebb tippnek de miért? Már az is értelmezhetetlen, hogy a 16 a legvalószínűbb, hiszen semmilyen valószínűségi mező nincs megadva. Valamilyen értelemben mégis érezzük, bármilyen tudománytalan is ez, hogy a 16 kitüntetett megoldás.

A legjobban megfogható válasz az lehet, hogy azért, mert ez a szabály a legegyszerűbb. Ezt még tán formalizálni is lehetne azzal, hogy ennek a szabálynak a legkisebb az információtartalma. Igaz, még ez is csak adott kódban vagy kontextusban értelmezhető.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy adott szabállyal vannak egyenértékű más szabályok. Megsejthetjük azt is, hogy a következő szám mindig az előző plusz az azt megelőző duplája. Ez a kétszerezőssel egyenértékű -- de a kétszerezős sokkal egyszerűbben leírható.

A tudományban is alapjábanvéve ugyanez a probléma. A világból érkeznek inputok, és ezeknek a viselkedését meg szeretnénk érteni. Amikor találunk egy egyszerű szabályt, ami az inputoknak, a tapasztalatnak megfelel -- mondjuk F=m*a, akkor megörülünk neki, és hiszünk neki, amíg egy input ellent nem mond neki. Például megjön a 15 -- és akkor átértékeljük a szabályt, és az újnak hiszünk. A régi sem teljesen rossz, hiszen 4-ig működik, és az új sem biztos, hogy jó, hiszen nem láthattunk még minden inputot.

Képesek vagyunk azonban olyanokat is gondolni, hogy a szabály nem csak működik, hanem tényleg az a szabály van a dolgok háttérben. Amikor meghaladtuk a duplázást, és megörültünk a polinomnak, gondolhattuk, hogy régebben rosszul tudtuk a szabályt, de ma már jól tudjuk. Régebben azt hittük, a Föld lapos, és a Nap kering körülötte, de ma már tudjuk, hogy gömbölyű, és forog. Régebben azt hittük, F=m*a, de ma már tudjuk, hogy a világban valójában a relativitáselmélet szabályai az igazak.

Ezzel több baj van. Az első persze az, hogy van-e ennek a fogalomnak értelme, hogy "az igazi szabály, ami valójában a háttérben van". Aztán az is baj, hogy ha eddig mindig minden szabály meghaladtunk, miért is gondoljuk, hogy most aztán már megvan az igazi? De ha nincs is még meg, miért gondoljuk, hogy van egyáltalán ilyen tökéletes szabály, amit már többet sosem kell átértékelni? De ma ebben a blogban leginkább az érdekel, hogy ha van is ilyen, miért is gondoljuk, hogy a vele egyenértékű szabályok közül a legegyszerűbb tényleg éppen az, ami a háttérben van és mozgatja a világot? Informatikus szóval, hogy tényleg úgy is van implementálva, nem csak úgy működik -- pl. nem lehet, hogy konkrétan úgy generálja a következőt, hogy összeadja az előző számot és az azelőtti kétszeresét?

Magyaráztam egyszer, hogy miért van az, hogy bizonyos hangközökből van tiszta/szűkített/bővített (prím, kvart, kvint, oktáv), míg másokból kicsi és nagy van (szekund, terc, szext, szeptim). Egy órányi zeneelméleti bevezető után valaki belépett, és közölte, - "ugyan, ezt én tudom, hogy van, ez sokkal egyszerűbb. Amiben van sziszegő hang, az kicsi/nagy, amiben nincs, az tiszta/szűkített/bővített".

A jóisten, ha van, nem biztos, hogy Occamhoz jár szakállat vágatni. Mi meg egyszerűen a legkezelhetőbb szabállyal dolgozunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://occam.blog.hu/api/trackback/id/tr18830040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.08.25. 21:11:35

Ez a zeneelméleti fejtegetés nagyon jó példa Occam elvének rossz alkalmazására. A jó alkalmazásnál az egyszerűség a feltételezések számával mérhető. Ha a zeneelméleti fejtegetés rövid megfejtése modell akarna lenni, akkor feltételeznünk kéne, hogy a hangközök neveinek fonéma tartalmának törvényszerűen köze van a természetükhöz - ami ugye alátámasztatlan, tehát a feltételezés miatt Occam beretvájánál egy büntetőpontot máris kapott.

Vicces Occam alkalmazásra példa:
fundi.blog.hu/2009/08/14/tenyek_24

Izomor Lánya 2009.08.25. 23:30:08

@flugi_: Ezt nem tudom értelmezni.

Szerintem azzal, hogy megmondod a modellt, hogy két jelenség hogyan függ össze, az értelemszerűen implicite tartalmazza azt is, hogy akkor azt is állítod, hogy nyilván összefügg. Olyan nincs, hogy az F=m*a az már "csak" azt mondja meg, hogy mi az összefüggés a tömeg, az erő és a gyorsulás között, mert "valahonnan" már tudjuk, hogy ezek között a-priori "törvényszerű összefüggés" van. Ilyen nincs, a modellen kívül nincsenek ilyen hozott prekoncepciók. Az a modell pontosan ugyanúgy a semmiből állítja, hogy ezen jelenségek között van összefüggés, mint ez a zeneelméleti példa. És ezt az összefüggést semmi más nem "támasztja alá", mint a modell jósága. A modellen kívül értelmezhetetlen a "törvényszerű összefüggés" alátámasztottsága.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.08.26. 07:17:13

Nem vágom mi a probléma azzal, hogy az eddigi eredményeket prekoncepciók formájában felhasználjuk. Ma például ismerjük az elektromos, mechanikai, és gravitációs hatásokat, ezért bizonyos jelenségek magyarázatához azokat a modelleket részesítjük előnyben, amik ezen hatásokkal is jól leírnak egy jelenséget, és nem kell hozzá egy angyal ujja, ami egy következő, eddig alátámasztatlan hatás lenne.

A már ismert hatások más eredmények miatt nem alátámasztatlanok, míg az angyal ujja az.

Occam beretváját szerintem lehetetlen használni úgy, hogy nincsenek az ismereteink egy kumulált rendszerben. Annak nincs semmi értelme, hogy jelenségenként elszigetelt módon döntsük el a legegyszerűbb magyarázatot, nyilván inkonzisztens világképet kapnánk.

Izomor Lánya 2009.08.26. 13:21:52

@flugi_: Én nem tudom, van-e vele probléma, eleve úgy szokás, hogy a paradigmaváltásokkal szemben igencsak konzervatív a tudomány, amíg lehet a megszokott, bevált modellt "toldozgatni", hogy a nem illeszkedő megfigyeléseket is magyarázza, inkább azt szoktuk tenni (Popper ezt úgy mondja, hogy ha muszáj, a legszűkebb évényességi körben érvényes hipotézist dobjuk el és a legtágabbakhoz ragaszkodunk). Kétségtelenül a modellek egymásra épülnek, de eredetileg mindegyik a "semmiből" jött. Itt most az, aki először szembesül a kis/nagy hangközök mibenlétével, a zenelemélet egészéből csak ezt a felszíni problémát látva, az annak a tudósnak az analógiája, aki először próbálta megérteni a világ valamely összefüggéseit. Hogy éppen milyen szabályszerű **viselkedésre** tapintott rá, az csupán egy szabály, ami jól írja le azt a viselkedést, semmi több; ennél többet nem szabadna róla feltételezni. Ilyen értelemben, ezt észben tartva természetesen ragaszkodhatunk az eddigi fogalmainkhoz, prekoncepcióinkhoz, de tudatosan tudva, hogy persze ezt csak azért csináljuk, mert kényelmes, nem kell mindenkinek újraprogramozni az agyát, és csak akkor paradigmát váltani, ha nagyon muszáj -- és ne azért, mert a prekoncepciónkat a világ mély alapigazságának képzeljük.

Az ellenvéleményem pusztán arról szólt, hogy te Occamság szempontjából különbséget véltél látni a "sz hang kis/nagy hangköz" modell és mondjuk egy "F=m*a" között. Az Occamságnak épp az lenne egy hibás alkalmazása, hogy "ez azért egyszerűbb, mert már egy régen megszokott prekoncepció, míg amazhoz paradigmaváltás kell". Az Occam ilyen értelmezése éppen gátolná a paradigmaváltást, és pont Bellarmini érvrendszeréhez állna közel, aki azzal érvelt Galileivel szemben, hogy ha egy milliméterrel sem tudja pontosabban leírni az égitestek pályáját (tényleg nem tudta), akkor mi értelme fenekestül felforgatni a jól bevált prekoncepciókat?

Ezzel nem mondom, sem azt, hogy az Occam marhaság, sem azt, hogy értelmetlen, mert ez a része a módszertannak legalább megkísérli valamivel még ember- kultúra- és prekoncepció-függetlenebbé tenni a tudományos modelljeinket, és járulékos haszonként minél kevesebb axiómából levezetni a dolgokat -- csak annyit mondok, hogy ne képzeljünk arról ennél többet. Senki nem garantálta, hogy a világ az Occam-elv mentén van implementálva; de még ha úgy is van, nem biztos, hogy az általunk látható szeletére alkalmazva az Occam elv valami abszolut igazsághoz, "igazi" okokhoz és törvényszerűségekhet vezetne el minket -- erre példa a hangközös analógia.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.08.26. 18:26:21

A paradigmaváltás nem jár a már megismert dolgok feladásával. Amiről beszélsz, az az, hogy ha úgy tennénk, hogy mindent elfelejtenénk, és tökéletesen függetlenül minden mástól mérlegelnénk két modellt, akkor az Occam nem tesz különbséget. Ez így is van, de szinte sosem ez a helyzet.

Az F=ma és a "hagyományos modell" különbsége nem elsősorban abban van, hogy az egyik matematikai képlete egyszerűbb, hanem hogy egy fogalmi kategóriával mélyebben érvényes, és következik belőle a másik. Ez az előny nem Occam.

Izomor Lánya 2009.08.26. 20:42:32

@flugi_: " paradigmaváltás nem jár a már megismert dolgok feladásával" -- de, hát épp azzal jár, csak éppen minél kevesebbel, ha lehet. A heliocentrikus a geocentrikus (a Nap mozgásának) feladásával, a relativitáselmélet az idő egyetemes ketyegésének (meg az F=m*a, meg sok minden más) feladásával jár.

De abban az értelemben, hogy "minél kevesebb" vagy "a legkevésbé általános érvényű hipotéziseink" feladásával váltunk paradigmát, ahogy fenn már hivatkoztam Popperre, természetesen igazad van. Viszont a fenti példa az egész, a "nulláról történő" megismerés teljes folyamatának a példázata, és abban próbálja megmutatni, hogy az Occam semmiféle olyasmire nem garancia, hogy valamiféle "igazi törvényszerűségek" felismeréséhez vezessen.

>>akkor az Occam nem tesz különbséget. Ez így is van, de szinte sosem ez a helyzet.

Csak ennyin vitatkoztam, hogy az az "Occam büntetőpont" nem jár. Az lehetne büntetőpont, hogy felrúgja az eddigi hipotéziseinket arról, hogy a hangközök hogyan működnek, de ezt a semmiből éppen megismerni kívánó emberkénél nem játszik. Ő örül, hogy talált egy jó occamos modellt a sziszegő hangokkal.

>>> Az F=ma és a "hagyományos modell" különbsége nem elsősorban abban van, hogy az egyik matematikai képlete egyszerűbb, hanem hogy egy fogalmi kategóriával mélyebben érvényes, és következik belőle a másik. Ez az előny nem Occam.

De, ez az össz-tudás egészére nézve ez az előny is occamság. Az F=m*a + a gravitáció modellje sok-sok mindent kivált, beleértve a bolygók idióta cikloisokon való keringésének modelljét is (de a tárgyak lezuhanását is): vagyis összességében a világ viselkedését lényegesen kevesebb alapfeltevésből vezetjük le. Az nyilván igaz, hogy ha kevesebb alapfeltevésünk magyaráz legalább ugyanannyi dolgot, akkor azok szélesebb érvényességi körben kell hogy érvényesek legyenek; például "mélyebben" vannak, és így egyedül több olyan dolgot magyaráznak, amit eddig külön-külön axiómákból vezettünk le.

A tudományos módszertan ezt a "mélységet" nem is szokta formálisan megkövetelni, ez a fenti miatt implicite úgyis praktikusan következik az Occam-elvből, a "parsimony"-ból.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.08.27. 01:15:10

@Izomor Lánya: így van, kizárólag akkor van értelme Occam-előnyről beszélni, ha a globális ismereteket figyelembe van értékelhető eredménye. Teljesen elszigetelve pedig nincs.

A paradigmaváltásnál eldobott dolgok nem tények, megfigyelések, hanem a modellhez előzetesen tett feltételezések. (Érdekes belegondolni abba, hogy végülis az tekintendő feltételezésnek, hogy az idő "egyetemesen ketyeg", vagy az, hogy nem, vagy mindkettő, vagy egyik sem.)

Szerintem nagyrészt egyetértünk. A hangközök nevéből származó levezetés Occam büntetőpontja a meglevő ismeretek alapján ítélhető oda: nyilván kizárólag a nyelvfüggetlen szolfézs szabályai lehetnek mérvadóak ebben a kérdésben, meglevő ismeretünk a kérdés értelmezési tartománya, és a rossz modell kívül esik ezen. A példa annyiban sánta, hogy mint mesterséges rendszer, ezt az értelmezési tartományos érvelést használhatjuk, ami egy kísérleti fizikai eredménynél már nem járható út.

Abban is igazat adok, hogy a természet nem feltétlenül olyan, amihez mindig Occam visz közelebb, mindenesetre remélem, hogy aszimptotikusan azért mégis.

Izomor Lánya 2009.08.27. 08:37:59

@flugi_: azért van egy kritikus pont, ahol mégsem: "A hangközök nevéből származó levezetés Occam büntetőpontja a meglevő ismeretek alapján ítélhető oda"
miért is? Az, amit mondasz, az nem occam büntetőpont, lásd első válaszom. Nem választható ketté a "fel kell tenni, hogy a két dolog összefügg" és a "így és így függ össze a két dolog". Ez nem két alapfeltevés, csak egy.

Az, aki belépett, és a barátomnak alternatív szabályként ezt mondta, nem ismeri a szolfézs úgynevezett "igazi" szabályait, és ezért nincs semmiféle alapfeltevése arról, hogy a nyelvtől, pláne a megnevezések fonémáitól függetlennek kellene lennie. Ezt csak Te meg én "tudjuk", mivel tudjuk az ún. "igazi" szabályokat, és annak fényében *utólag* implicite nevetségesnek tűnik. Az alternatív szabályt közlő fejében a teljes addigi tudástárhoz képest igenis ez a legoccamabb megoldás: a hangtani szabályokat tanulta az iskolában, a szolfézs bonyolultabb alapjait viszont nem.

Én látom, hogy valami olyasmit akarhatsz mondani, hogy ha a semmiből jön, nincs oka feltételezni, hogy valahogy általában épp a fonémák és a tulajdonságok között keressen összefüggést -- ilyen módszertani megközelítés, pláne Occam szabály nincs. Semmelweisnek sem volt oka a boncolás és a gyermekágyi láz között -- az akkori tudáshalmaz és hipotézisek rendszere alapján -- összefüggést sejteni. Ki is nevették rendesen. A paradigmaváltásoknak éppen ez a szemlélet a gátja.

Bár már a fenti is elég, én azért még erősebb zavart akarok kelteni :-), úgyhogy a következőt még bedobom érdekességnek. Barátunk amúgy a terminus fonémái és a szolfézsben általa jelölt dolog tulajdonságai között sejthet nyugodtan összefüggést, *** ez ugyanis nem lenne példa nélküli *** : pl. a szolmizációs hangokban az "i" maganhangzó egyértelműen arra utal, hogy a fölötte következő szomszédos hang félhangnyira van: az alaphangok esetében épp a mi, ti ilyen; ill. a felemelt hangok re->ri, szo->szi, stb.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.08.27. 11:26:20

"Az alternatív szabályt közlő fejében a teljes addigi tudástárhoz képest igenis ez a legoccamabb megoldás"

Erre mondtam, hogy így van, de szinte sosem ez a helyzet (a tudományban). Ugyanezt a hibát véti a linkem mögötti idézet: mivel fogalma sincs a témáról, az occamság neki nem a feltételezések számát (mivel az mindkét esetben sok, lévén nincs előzetes ismerete) hanem a hétköznapi életében elképzelni vagy kezelni kényelmes dolgokhoz való hasonlóság. Ez pedig hamis.

Az evolúcióhoz sok millió év kellett, a teremtéshez csak párezer, párezer évet elképzelni sokkal könnyebb, tehát Occamilag jobb lenne a teremtés? Azt mondom, nem. Ahogy a hangközökhöz használt heurisztika sem valós modell.

"Én látom, hogy valami olyasmit akarhatsz mondani, hogy ha a semmiből jön, nincs oka feltételezni, hogy valahogy általában épp a fonémák és a tulajdonságok között keressen összefüggést"

Nem, félreértesz, ezt határozottan tagadom. Azt mondom, hogy nincs modell, ha egyenrangúként kezdünk kezelni mindent csak azért, mert nem ismerjük a részleteket. Ha modellt akarunk belőle eszkábálni, akkor nagyon sok feltételezéssel kéne élnünk. Az Occam büntetőpont kizárólag akkor jön a képbe, ha megvan a másik, alátámasztott, helyes modell is, amihez hasonlítani lehet.

A dolgok nevei sokszor összefüggenek a dolgok természetével, nem ezzel van a gond. Azzal van gond, hogy már van egy helyes megfejtésünk, amikor elővesszük a rosszat. A te érvelésed jobban működne két rossz érvelés összehasonlításánál. Ne felejtsd el, hogy az Occam elv használatához két elmélet kell, mert egy összehasonlítás.

A paradigmaváltások nem arról szólnak, hogy sérül az Occam, hanem épp hogy javul, mert meg lehet magyarázni olyan jelenségeket is, amiket a hagyományos módon nem lehetett, vagy munkahipotézisként, tehát feltételezéssel elfogadtuk bizonyos tulajdonságait igaznak, amiket nincs mód vizsgálni.

Izomor Lánya 2009.08.28. 18:32:06

Én a linked mögötti occam-hibát egyszerűbbnek látom, ott szó nincs a feltételezések "kevesebbségéről", egyszerűen a "rövidebb ideig tart" semmivel nem kevesebb bizonyítatlan alapfeltételezés, mint a "hosszabb ideig tart". Ahogy helyesen írod, a kevesebb vagy hosszabb ideig tartásnak köze nincs az occami kritériumhoz.

Itt meg egyetértünk abban, hogy ha a barátunk továbbfejlődik, és mintegy mélyebben megismeri a zeneelméletet, akkor az *egészre* nézve már tényleg occamabb lesz a "mainstream" magyarázat. De nincs "abszolut" Occamság, csak a jelenségek bizonyos mélységig való ismeretéhez képest van arra működő legtömörebb modell. Éppenhogy arról van szó, hogy a tudomány úgy működik, hogy mindig csak valamilyen mélységben látja a jelenségeket (pl. nem megy messzire a falujától, nem megy fénysebességgel összemérhetően, csak adott szintig lát bele a mikro- és makrovilágba, adott hőmérséklet-tartományban mozog, ésatöbbi -- vagy csak felszínesen ismer valamiket a szolfézsből), és arra keres magyarázatot, amit éppen tapasztalni tud. Ahogy mélyebben látja, persze az eredeti modell sokszor megbukik, és foltozgatás helyett az eredetihez képest occamabb megoldásokat talál, néha kisebb, néha nagyobb paradigmaváltással. És ahol ma tart, az is csak a felszín ahhoz képest, amit 200, vagy 600 év múlva tudni fogunk (ha így haladunk, mint eddig), és onnan nézve pont olyan vicces lehet a ma szuperoccam szép világnézetünk, mint a zeneelméleti példa.

Az adott kor színvonalán a lapos Föld, vagy a körülötte keringő égitestek teljesen occam megoldás volt. Az adott barátunk szintjén a sziszegő hangok is teljesen occam megoldás.

A mai kor szintjén meg az Occam, amit épp ma tartunk a tudományos modellnek. De az eddigi tapasztalatok, és a szerény módján a hangközös példa arra figyelmeztet, hogy az, hogy a ma épp megtapasztalható jelenséghalmazra legoccamabb modellnek valamiféle "abszulut igazsághoz", amit folyton bele akarunk képzelni, vajmi kevés köze lehet.

Ezért nem szeretem, amikor azt mondjuk, hogy "ma már tudjuk". Nem, nem tudjuk. Van egy modellünk, ami jól működik, jobban, mint a régi, de rosszabbul, mint ami majd felváltja. Ugyanezért nem szeretem, amikor egy régi modellről igazából azt gondoljuk, hogy valójában az a fő baj vele a mai tudásunkhoz képest, hogy nem az igazi törvényeket ragadta meg, csak látszólag működtek egy korlátos érvényességi körben (v.ö. sziszegő hangok, a szíved mélyén szerintem ezt gondolod róla). Nem tudom értelmezni egy modell látszólag működése és az "igazi" működése közti különbséget; csak azt tudom értelmezni, hogy amikor a jelenségek szélesebb körét tudjuk vizsgálni, akkor már nem működik, vagy nem a legoccamabb, így az azt felváltó ilyen szempontból jobb; de milyen értelemben volna "igazi" a mai, ha -- az eddigi fejlődésből leszűrhető tendenciák alapján -- 600 év múlva ezt gondoljuk majd "csak" látszólag működőnek...

Bal 2010.10.12. 02:31:36

Létezik formalizált mértéke az egyszerűségnek, Kolmogorov-komplexitásnak hívják. Ez lényegében azon program hossza, ami előállítja az adott sorozatot.

en.wikipedia.org/wiki/Kolmogorov_complexity

Az a vicc, hogy kiszámíthatatlan, de egyértelmű abban az értelemben, hogy lényegében nem függ a leíró nyelvtől.

Az Occam-elv meg természetesen úgy értendő, hogy azt az elméletet választjuk, ami a legjobban generalizál, *feltéve*, hogy a megfigyelésekre illeszkedik. A kettő trade-offban áll egymással, és csak rajtunk múlik, hova állítjuk a csúszkát a kettő között. Az meg az ízlésünkön múlik.

Mesterséges intelligenciában pl. a Bayes-elvű módszerekre azt szokás mondani, hogy automatikusan figyelembe veszik Occam elvét, mert a fenntartott modell valószínűségi, amit ki kell integrálni a megfigyelésekre, és ha túl komplex a modell, nem generalizál jól. Elvileg automatikusan keres egy középutat a jól illeszkedő/rossz és a komplex/egyszerű skálán. Bővebben pl. Chapter 3 itt:

www.miketipping.com/papers/met-mlbayes.pdf
süti beállítások módosítása